-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:14075 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:8

در احكام فقهي فرق حرام است با جائز نيست با اشكال دارد چيست؟

حرام است يعني ممنوع است و در جايي به كار ميرود كه عملي از نظر شرعي تركش لازم باشد، مانند اين كه گفته شود: نگاه به نامحرم به قصد لذّت حرام است؛ يعني از نظر شرعي ترك نگاه با لذّت لازم است.

اشكال دارد انجام دادن عملي موجب اسقاط تكليف نيست و نميشود به آن عمل اكتفا كرد، ولي در اين مورد ميتوان از مجتهدي كه در رتبه بعد است تبعيّت نمود.(1) بنابراين معناي اشكال داد احتياط واجب است.

جايز نيست هم به معناي حرام است است.

خلاصه كلام اين كه اصطلاح حرام است و جائز نيست به يك معنا است و هر دو، فتواي مجتهد است و نميتوان از مرجع ديگري تقليد كرد، ولي واژه اشكال دارد احتياط وجوبي است و ميتوان به فتواي مرجع ديگري در آن مسئله عمل كرد.

كاربرد واژههاي متفاوت به خاطر برداشتهاي گوناگوني است كه مراجع از دلايل دارند.

پي نوشتها:

1. توضيح المسائل مراجع، ج 2، واژهها واصطلاحات فقهي توضيح المسائل.







مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.